Türkiye'deki Elektrikli Araç Şarj İstasyonları, Tipleri ve Haritaları
Elektrikli otomobillerde şarj işlemi önemli bir konu olduğundan, bu konu ile ilgili ayrı bir başlık açma ihtiyacı doğdu ve bu konuyu açtım.
Öncelikle istasyon tipleri, standartları, girişleri (soketleri) ve özelliklerine değinip, sonrasında Türkiye'deki mevcut şarj firmalarına ve istasyon haritalarına değineceğim.
Elektrikli otomobiller günümüzde AC (Alternatif akım/Şebeke elektriği) ve DC (Doğru akım) olmak üzere iki tipte şarj edilebilmektedir. Şarj istasyonları da aynı şekilde iki çeşittir. AC ve DC istasyonların da kendi içlerinde farklı soketlere, farklı güçlere ve farklı standartlara sahip çeşitleri vardır.
Bataryalar elektriği DC tipte depoladığından AC tipteki istasyonlarda aracı şarj etmek için araç içerisine yerleştirilmiş bir charger (şarj cihazı, inverter) gereklidir. Bu charger, AC tipteki elektriği DC'ye çevirir ve bataryaya öyle gönderir. AC tip istasyonlarda maksimum şarj hızı 22 kW'tır. DC tipteki istasyonlarda ise, ek bir cihaza gerek kalmaksızın elektrik direk bataryalara gönderilir. Charger araçta değil de istasyonda olduğundan 350 kW gibi şarj hızlarına çıkılabilmektedir. Aralarındaki en büyük fark budur.
Öncelikle istasyon tipleri, standartları, girişleri (soketleri) ve özelliklerine değinip, sonrasında Türkiye'deki mevcut şarj firmalarına ve istasyon haritalarına değineceğim.
Elektrikli otomobiller günümüzde AC (Alternatif akım/Şebeke elektriği) ve DC (Doğru akım) olmak üzere iki tipte şarj edilebilmektedir. Şarj istasyonları da aynı şekilde iki çeşittir. AC ve DC istasyonların da kendi içlerinde farklı soketlere, farklı güçlere ve farklı standartlara sahip çeşitleri vardır.
Bataryalar elektriği DC tipte depoladığından AC tipteki istasyonlarda aracı şarj etmek için araç içerisine yerleştirilmiş bir charger (şarj cihazı, inverter) gereklidir. Bu charger, AC tipteki elektriği DC'ye çevirir ve bataryaya öyle gönderir. AC tip istasyonlarda maksimum şarj hızı 22 kW'tır. DC tipteki istasyonlarda ise, ek bir cihaza gerek kalmaksızın elektrik direk bataryalara gönderilir. Charger araçta değil de istasyonda olduğundan 350 kW gibi şarj hızlarına çıkılabilmektedir. Aralarındaki en büyük fark budur.
STANDARTLAR:
1. AC Tip İstasyonlar:
- 230V(1faz) – 400V(3faz)
- 16A/32A/64A
- 3,7kW – 43kW (Genellikle 22 kW)
Soket Tipleri:
![]() |
TİP 1 (SAE J1772) |
![]() |
TİP 2 (MENNEKES) |
2. DC Tip İstasyonlar:
- 120V(1faz) – 240V(2faz)
- 16A/32A
Soket Tipleri:
CHAdeMO - 250V- 200A- 50kW |
![]() |
CCS COMBO - 400V - 125A - 50kW (350 kW'a kadar) |
TÜRKİYE'DE KURULAN ŞARJ İSTASYONLARI ve HARİTALARI
- Türkiye'de ilk kurulan şarj istasyonları AC tipte olup, maksimum 22 kW gücünde ve tek tip soket içeriyordu. (Tip 2)
- Şimdi kurulan istasyonların genellikle hem AC hem DC desteği olup, aşağıdaki fotğrafta olduğu gibi CHAdeMO, Mennekes ve CCS COMBO olmak üzere 3 tip girişi de destekleyip, maksimum 50kW gücünde şarj edebilmektedir.
![]() |
Combo Şarj İstasyonu |
![]() |
CHAdeMO, CCS COMBO ve MENNEKES |
- 50 kW gücündeki bir istasyonda eğer aracınız da bu hızı destekliyorsa 40 dakikada ortalama 200 km gidebilecek bir enerji depolayabilirsiniz.
- İlgili firmaların şarj haritası ve istasyon ağı için aşağıdaki linklere tıklayınız:
- Zorlu Energy Solutions (ZES) şarj haritası ve istasyon ağı
- Eşarj (Enerjisa) şarj haritası ve istasyon ağı
- G-Charge (Gersan) şarj haritası ve istasyon ağı
- Voltrun şarj haritası ve istasyon ağı
- Ben firmalara tek tek bakamam diyorsanız, https://www.plugshare.com/ üzerinden, PlugShare'in Android veya iOS uygulamasından ekli olan tüm şarj istasyonlarına bakabilirsiniz.
Kaynaklar: http://tehad.org/2017/07/15/elektrikli-arac-sarj-yontem-ve-istasyon-tipleri/ wikimedia commons (görsel)
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum yaptıysanız yorumunuz onaylandığında yayınlanacaktır. Yorumlarınız bizim için değerlidir.