Türkiye'deki Elektrikli Araç Şarj İstasyonları, Tipleri ve Haritaları

Elektrikli otomobillerde şarj işlemi önemli bir konu olduğundan, bu konu ile ilgili ayrı bir başlık açma ihtiyacı doğdu ve bu konuyu açtım.

Öncelikle istasyon tipleri, standartları, girişleri (soketleri) ve özelliklerine değinip, sonrasında Türkiye'deki mevcut şarj firmalarına ve istasyon haritalarına değineceğim.




Elektrikli otomobiller günümüzde AC (Alternatif akım/Şebeke elektriği) ve DC (Doğru akım) olmak üzere iki tipte şarj edilebilmektedir. Şarj istasyonları da aynı şekilde iki çeşittir. AC ve DC istasyonların da kendi içlerinde farklı soketlere, farklı güçlere ve farklı standartlara sahip çeşitleri vardır.

Bataryalar elektriği DC tipte depoladığından AC tipteki istasyonlarda aracı şarj etmek için araç içerisine yerleştirilmiş bir charger (şarj cihazı, inverter) gereklidir. Bu charger, AC tipteki elektriği DC'ye çevirir ve bataryaya öyle gönderir. AC tip istasyonlarda maksimum şarj hızı 22 kW'tır. DC tipteki istasyonlarda ise, ek bir cihaza gerek kalmaksızın elektrik direk bataryalara gönderilir. Charger araçta değil de istasyonda olduğundan 350 kW gibi şarj hızlarına çıkılabilmektedir. Aralarındaki en büyük fark budur.


STANDARTLAR:

1. AC Tip İstasyonlar: 

  • 230V(1faz) – 400V(3faz)
  • 16A/32A/64A
  • 3,7kW – 43kW (Genellikle 22 kW)

Soket Tipleri: 

TİP 1 (SAE J1772) 


TİP 2 (MENNEKES)




2. DC Tip İstasyonlar: 

  • 120V(1faz) – 240V(2faz)
  • 16A/32A

Soket Tipleri: 

CHAdeMO - 250V- 200A- 50kW



CCS COMBO - 400V - 125A - 50kW (350 kW'a kadar)


TÜRKİYE'DE KURULAN ŞARJ İSTASYONLARI ve HARİTALARI

  • Türkiye'de ilk kurulan şarj istasyonları AC tipte olup, maksimum 22 kW gücünde ve tek tip soket içeriyordu. (Tip 2)
  • Şimdi kurulan istasyonların genellikle hem AC hem DC desteği olup, aşağıdaki fotğrafta olduğu gibi CHAdeMO, Mennekes ve CCS COMBO olmak üzere 3 tip girişi de destekleyip, maksimum 50kW gücünde şarj edebilmektedir.
Combo Şarj İstasyonu

CHAdeMO, CCS COMBO ve MENNEKES



Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

ELEKTRİKLİ FLUENCE (RENAULT FLUENCE ZE) BOL FOTOĞRAFLI İNCELEMESİ

NEDEN ELEKTRİKLİ FLUENCE ZE SAHİBİ OLUNMALI ve ARAÇ İLK ZAMANLARDA NEDEN TUTULMADI?