ELEKTRİKLİ Mİ? HİBRİT Mİ? İÇTEN YANMALI MI?
Elektrikli mi? hibrit mi? İçten yanmalı mı?
Hangi tip otomobili tercih etmeli? Birbirlerine üstünlükleri nelerdir?
Bir çoğumuz bazen araç değiştiriyor, yeni araç alıyor veya almayı/değiştirmeyi düşünüyor. Fakat bunu yaparken araç seçiminde kararsız kalabiliyoruz. Bu kararsızlık genelde araç modeli seçiminde kendini gösteriyor. Bazen de bu kararsızlık kendini araç tipi seçminde gösteriyor. İşte, bu yazımızda, araç tipi seçimindeki bu kararsızlığı ortadan kaldırmayı veya azaltmayı düşünüyorum.Araç tipi seçiminde birçok etken rol oynuyor. Bunlar; gidiş geliş güzergahı, günlük katedilecek mesfe, yaşam tarzı, ev tipi(daire, müstakil ev, garaj varlığı vs), sahip olunan araç sayısı, yıllık şehirlerarası seyahat sayısı, maliyet gibi etkenlerdir. Bu etkenleri tek tek incelersek kafadaki bir çok soru işaretinin kaybolduğunu göreceğiz.
1. Gidiş Geliş Güzergahı ve Günlük Katedilen Mesafe:
Eğer günlük katettğiniz mesafe 100 km'nin altında ise en düşük menzilli elektrikli araba bile (Renault Fluence ZE) işinizi görecektir. Tabii ki 300-400 km menzilli otomobiller de mevcut. Fakat ben, en düşük menzilli olanın bile günlük bir insanın ihtyacını karşılayacağını göstermek için bu örneği verdim. Günlük 100 km'yi az görmeyin. Günlük 100 km yapan (özellikle de şehir içinde) az sayıda insan vardır. Zira, günlük 100 km, ayda 3000 km, yılda 36000 km yapar.2. Yaşam tarzı ve ev tipi:
Eviniz müsatikil bir ev olabilir. Aracı park edebileceğiniz bir garajınız olabilir. Apartman dairesinde oturuyor olabilirsiniz. Her durumda da önemli olan tek bir şey vardır. O da, aracı şarj edebileceğiniz bir hat (priz, üçlü priz veya uzatma kablosu farketmez.) olmasıdır. Tabii ki en iyisi bir garajınızın olmasıdır. Ama diğer durumlarda da araca elektriği ulaştırın yeter. Mesela ben dairede 1. katta oturuyorum. Aracı park ettiğim yere hat çektim. Onu da su geçirmez pano içerisine yerleştirdim. Aracı park edince şarja takmam 20-30 sn sürüyor. Yaşam tarzından kastım da şudur: Sık sık acil işleriniz çıkıyorsa (özellikle de şehirlerarası), aracınız gün içerisinde hiç durmadan hareket ediyorsa, şarjla uğraşamam diyorsanız kısmen size uymayabilir.3. Sahip olunan araç sayısı:
Eğer evinizde birden fazla aracınız varsa, birisinin elektrikli olması bana göre çok mantıklı bir seçenek olacaktır. Yani uzun yolculuklar için yedek bir aracınız varsa, diğer aracınızın elektrikli olmaması için bir neden yok bence. Şehir içi için elektrikli, uzun yolculuklar için içten yanmalı kullanılabilir.4. Şehirlerarası arası Seyahat sayısı:
Aslında uzun yolculuklu seyahat sayısını, şehir içi aylık yapılan km ile beraber düşünmek gerekir. Eğer şehir içinde elektrikli bir araba kullandığınızda, içten yanmalı olan araca göre aylık cebinizde kalan para, araç kiraladığınızda harcayacağınızdan fazla ise elektrikli araba tercih edilebilir. Biliyorum karışık oldu biraz. Bir örnekle anlatayım: Diyelim ki, aylık şehir içi 2000 km yapıyorsunuz ve ayda bir defa şehir dışına çıkmanız gerekiyor. Elektrikli araba kullandığınızda şehir içi diğer araca nazaran cebizde ortalama 400 tl kalır. Şehir dışı için ayda bir def araba kiralarsanız, kiralama ve yakıt dahil 250 tl gideriniz olsa bile yine kârda oluyorsunuz. Hele bir de yılda sadece birkaç defa şehir dışına çıkanlar için anlattığım düzen daha da mantıklı olabilir.5. Maliyet:
Elektrikli araçların bataryaları şu an için pahalı olduğundan, elektrikli ve hibrit araçların fiyatları, içten yanmalı olanlara göre daha pahalı. Yani ucuz fiyata elektrikli araç bulmak biraz zor. En düşük fiyatlı olanları Fluence ZE olmasına rağmen fiyatları 55000 tl den başlıyor. Bir de elektrikli arabaların model yılları genellikle yeni. Yani ortalama 5 yaşındalar. Modelleri yeni olunca fiyatları da yüksek oluyor hâliyle. Yani 50-60 bin tl altında bir bütçeniz varsa elektrikli arabalar sizin için seçenek olmaktan çıkıyor.Evet, etkenleri inceledik. Şimdi de birbirlerine üstünlüklerini ve hangi araç tipinin kimlere uygun olduklarını inceleyelim.
İçten yanmalı ve hibrit olanlara nazaran çok daha ekonomik ve masrafszıdırlar. Genellikle daha performanslıdırlar. Kesinlikle her ikisnden daha sessizdirler. Eksileri, şarj ağının tüm Türkiye'de henüz yaygın olmaması sebebiyle uzun yolculuklara henüz hazır olmayışlarıdır. Tabii ki özellikle Türkiye'nin batısına gittikçe şarj ağı yaygınlaşmakta ve bu durum uzun yolculuklara müsaade etmektedir. İnternette elektrikli arabalarla uzun yolculukların mümkün olduğunu ispatlayan birçok video ve inceleme bulabilirsiniz. Sözün özü; ekonomik yolculuk yapmak isteyen, şehir dışına çok fazla yolculuk yapmayan ve aracı rahatça şarj edebilecek durumdaki kişiler için elektrikli araçlar iyi bir seçenektir.
Daha ayrıntılı bilgi için Elektrikli araçların avantajları ve dezavantajları konusuna bakabilirsiniz.
İçten yanmalı araçlara göre daha ekonomik, elektrikli araçlara göre menzilleri sebebiyle daha esnektirler. Eksileri ise, biraz pahalı oluşları, her iki tip motoru ve tertibatı içerdiklerinden masraflı olabilmeleri, elektriklilere göre bakım, mtv ve ötv ödenmesidir. Bu yüzden, elektrikli aracın sessizliğini, konforunu menzil sıkıntısı olmadan yaşamak isteyen ve elektrikli arabayı denerken içten yanmalı araçlardan vazgeçemeyenler için hibrit arabalar iyi bir seçenektir. Elektrikli arabaya geçiş sürecinde kullanılabilir.
Hibritlere göre daha az parça içerdiğinden, hibritlere göre muhtemelen daha sorunsuzdurlar. Elektriklilere göre menzil, şarj sıkıntıları yoktur. Genellikle diğer ikisine nazaran sanayi ustaları tarafından daha iyi bilinirler. Hemen hemen her bütçeye uygun olmaları da bir avantajdır. Eksi olarak, diğer ikisine nazaran tüketimlerinin fazla olması, ötv'lerinin yüksek olması, elektriklilere göre gürültülü çalışmaları sayılabilir. İçten yanmalı motorlu araçlardan vazgeçemeyen, menzil ile ilgili kafasında soru işaretleri barındırmak istemeyen kişiler için idealdir.
Benim tercihim, imkanı olanların uzun menzilli bir elektrikli araba almalarıdır. Buna sıcak bakmayanlar hibrit de alabilir ama, hibrit yerine bir içten yanmalı bir de ful elektrikli alınabilir. Şehir içinde elektrikli, şehirlerarası içten yanmalı (tercihen 2000 cc motorlu D sınıfı araçlar) kullanılabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum yaptıysanız yorumunuz onaylandığında yayınlanacaktır. Yorumlarınız bizim için değerlidir.