ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERİN AVANTAJLARI-DEZAVANTAJLARI



Birçok ürünün, durumun veya yeniliğin avantajları olduğu kadar dezavantajları da vardır. Avantajları dezavantajlarından çok ise bu durum değerlendirilebilir ve kullanılabilir. Dezavantajları daha fazla ise yine durum değerlendirilebilir. Eğer dezavantajı daha fazla olmasına rağmen avantaj olan yönü bizim için önemliyse yine kullanılabilir. İşte elektrikli otomobilleri bu açıdan ele alacağız. Her madde için ileride ayrı bir konu açmayı düşündüğümden çok fazla detaya girmeden anlatmayı düşünüyorum.

AVANTAJLARI:


1.  Ekonomiktir:

Elektrikli araçlar, içten yanmalı araçlara göre daha ekonomiktir. Öncelikle tüketimde ekonomiktir. Araca göre değişmekle beraber, gözlemlerime göre ful elektrikli araçlar, içten yanmalı araçların ortalama beşte biri oranında tüketim değerine sahip. Bu oran %50'ye de çıkabilir, %10'a da inebilir. Mesela benim Fluence ze ile aylık 2500 km'yi 150 tl'ye yapıyorum.

Hatta, müsait olan evlerde çatıdaki güneş enerjisi panelleriyle şarj edilirse elektrikli araçlarla yolculuk tamamen bedava bile olabilir.

Elektrikli araçların bir diğer ekonomik yönü MTV'den muaf olmalarıdır. Yakında elektrikli araçlar için de MTV ödeneceği söylense de bu, muadil güçteki araçların %25'i gibi cüzi bir miktar olacak.

Elektrikli araçların bir diğer ekonomik yönü, bakımlarının ucuz, bakım aralıklarının geniş olmasıdır. Mesela benim aracımın periyodik bakım aralığı 30000 km veya bir yıl olarak geçiyor. Servisinde 70000 km'de olan aracımın bakımını 250 tl'ye yaptırdım.
Elektrikli araçların egzozu olmadığı için egzoz emisyon ölçümü de yapılmaz.

Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre özellikle motor-şanzıman açısından çok daha az sayıda parça içerdiklerinden arıza çıkarma oranı daha azdır. Bu da maliyete yansıyacaktır elbette. Elektrikli araçların baskı balatası, triger kayışı vs olmadığından bunları belli aralıklarla değiştirmek gibi bir sorun tabi ki olmuyor.

Ayrıca elektrikli araçların "regen"(rejenerasyon-fren enerjisi geri kazanımı) özelliği olduğundan fren pedalına daha az basılır. Böylece fren balataları da daha az aşınır. Piyasada 200 bin km'ye gelip fren balatası değiştirmemiş elektrikli araçların olması bu durumu ispatlıyor.

İşte yukarıda saydığımız sebeplerle elektrikli otomobillerin ekonomik olduğunu söyleyebiliriz.

2. Muadil güçteki araçlara göre performanslı ve seridir:

Elektrikli araçlar muadil güçteki araçlara göre daha seridir. Özellikle de tork konusunda ön plana çıkmaktadır. Mesela benim aracım 95 beygir gücünde  olan bir Fluence ZE'dir ama 226 Nm torku vardır ve bu torku gaza bastığınız andan itibaren vermektedir. Bu sebeple de 0'dan 70'e yaklaşık 5 sn de çıkmaktadır. Bu da aracı muadil içten yanmalı motorlu araçlara göre çok seri yapmaktadır.  

3. Çevrecidir:

Bu konu halen tartışmalı olmasına rağmen ben, elektrikli araçların çevreci olduklarına inanıyorum. Çünkü kullanımı esnasında çevreye hiçbir zehirli gazı yaymıyorlar. Belki elektriğin üretim aşamasında kömür kullanıldığı ve bunun çevreyi kirlettiği söylenebilir ama elektrikli araçların verimliliği çok yüksek olduğundan yine de içten yanmalı motorlara göre daha çevrecidirler bence.  

4. Konforlu ve sessizdir:

Elektrikli araç kullanmak gerçekten çok keyifli ve konforludur. Öncelikle motor sesi olmadığından ya da çok çok az olduğundan sessiz bir şekilde araç kullanmak konforu arttırıyor. Konforu azaltan en önemli etkenin motor sesi olduğunu anlıyorsunuz. Ayrıca motor sesi içeri gelmediğinden ve bunun sonucunda rüzgar ve yol sesi daha belirgin olacağından elektrikli araç üreticileri araçlarının bu yönde de izolasyonunu daha iyi yapıyorlar. Bu da konfora olumlu yönde etki ediyor. Vites geçişlerine gelince, vites yok ki geçişi olsun. :)

DEZAVANTAJLARI:

Avantajları olduğu kadar dezavantajları da var tabii ki...

1. Menzil:

Göreceli bir sorun olmakla beraber en çok yakınılan bir sorundur. Elektrikli araçlar çoğunlukla şehir içi için idealdir. Şehirler arası yolculuk için tabii ki çözümleri var fakat buna şarj konusunda değineceğiz. Dediğim gibi menzil sorunu göreceli bir sorundur. Mesela benim aracım, menzili en düşük olan elektrikli araçlardan olmasına rağmen menzil sorunu yaşamıyorum.  Günlük 80-100 km yapmama rağmen menzil sorunum olmuyor. Eğer günlük 100 km'nin altında bir yolculuğunuz oluyorsa menzil pek de sıkıntı olmuyor.  Aracımla ilgili ileride ayrı bir bölüm açmayı düşünüyorum. Ayrıntılara orada değinmeyi düşünüyorum.

2. Şarj:

Ful elektrikli araçların yedek bir motoru olmadığından aracın şarjını bitirmemeniz gerekiyor. Yoksa yolda kalırsınız. Fakat nasıl ki telefonlarımızın şarj durumuna dikkat edip gün içerisinde bitirmiyorsak ve sabahları evden dolu şarjla çıkıyorsak, elektrikli araçlar için durum aynı şekilde oluyor. 

Elektrikli araçları, telefonunuzu şarj edebildiğiniz her prizden şarj edebiliyorsunuz. Mesela benim aracımı bir yıldır 220 voltluk priz dışında hiçbir yerde şarj etmedim. İhtiyaç da duymadım zaten. Çünkü benim aracım daha çok şehir içi için üretilmiş. Amacına uygun kullandığınız taktirde bir sorun teşkil etmiyor.  Tabi bu durum benim aracım için geçerli. Menzili daha uzun olan yeni Renault Zoe, yeni BMW i3, Tesla'nın muhtelif modelleri vb araçlarla şehirlerarası yolculuk yapmak da mümkün. Menzilinizin yetmediği durumlarda da şarj istasyonları devreye giriyor. Bahsettiğim araçları; Eşarj, Gersan, Voltrun gibi firmaların şarj istasyonlarında ortalama 1 saatte  tekrar doldurabiliyorsunuz. Bu süre zarfında yemek, tuvalet, dinlenme gibi ihtiyaçlarınızı giderip vakti değerlendirmiş oluyorsunuz. Güzergahınızı da bu istasyonların bulunduğu yerlere göre ayarlarsanız hiçbir sorun yaşamıyorsunuz.  

SONUÇ:
Elektrikli araçların avantajları olduğu gibi dezavantajları da vardır. Fakat bana göre avantajları daha fazla olduğundan ya da avantajlı olan özellikleri daha önemli olduğundan elektrikli araçlar değerlendirilebilir. Dezavantajları da görecelidir ve kişiye göre değişir. Elektrikli otomobiller;  ekonomiktir, konforludur, seridir ve çevrecidir. Eğer hayat tarzınız, güzergahınız, konumunuz uyuyorsa kesinlikle elektrikli araçları tavsiye ediyorum.

Yorumlar

  1. Avantaja, frenleme sistemindeki enerjinin depolanmasını da ekleyebilir miyiz?
    Yanmalı motorların frenlemesinde ortaya çıkan enerji değişime uğrayarak kaybolur. Oysa elektrikli araçlarda depolanabilir ve tekrar kullanılır. Bunu kolay anlaşılır hale getirelim. Yanmalı motorlu araçta süratlenmek için gaza bastığınızda, o oranda yakıt tüketirsiniz. Ancak frenlemeniz gerektiğinde, yanarak havaya karışan yakıtı tekrar geri getiremezsiniz.

    Elektrikli araçta, frenleme sırasında doğan enerji akülerde toplanarak tekrar kullanımıza sunulur. Bu elektrikli araçların yapısal özelliğidir. Hareketinde elektrik enerjisi kullanır, fren yapıldığında "rejenerasyon" özelliği nedeniyle doğan enerjinin elektrik enerjisi olarak depolanması ve tekrar kullanılma sunulması avantajdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katkınız ve açıklamalarınız için teşekkür ederim. Dediklerinize sonuna kadar katılıyorum. Regen konusuna avantajlar başlığının ekonomi kısmının son paragrafında değinmişim. Fakat siz biraz daha ayrıntılı anlatmışsınız. Teşekkürler.

      Sil

Yorum Gönder

Yorum yaptıysanız yorumunuz onaylandığında yayınlanacaktır. Yorumlarınız bizim için değerlidir.

EN ÇOK OKUNANLAR

ELEKTRİKLİ FLUENCE (RENAULT FLUENCE ZE) BOL FOTOĞRAFLI İNCELEMESİ

NEDEN ELEKTRİKLİ FLUENCE ZE SAHİBİ OLUNMALI ve ARAÇ İLK ZAMANLARDA NEDEN TUTULMADI?

Türkiye'deki Elektrikli Araç Şarj İstasyonları, Tipleri ve Haritaları