ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERİN AVANTAJLARI-DEZAVANTAJLARI
Birçok ürünün, durumun veya yeniliğin avantajları olduğu
kadar dezavantajları da vardır. Avantajları dezavantajlarından çok ise bu durum
değerlendirilebilir ve kullanılabilir. Dezavantajları daha fazla ise yine
durum değerlendirilebilir. Eğer dezavantajı daha fazla olmasına rağmen avantaj
olan yönü bizim için önemliyse yine kullanılabilir. İşte elektrikli
otomobilleri bu açıdan ele alacağız. Her madde için ileride ayrı bir konu
açmayı düşündüğümden çok fazla detaya girmeden anlatmayı düşünüyorum.
AVANTAJLARI:
1. Ekonomiktir:
Elektrikli araçlar, içten yanmalı araçlara göre daha
ekonomiktir. Öncelikle tüketimde ekonomiktir. Araca göre değişmekle beraber,
gözlemlerime göre ful elektrikli araçlar, içten yanmalı araçların ortalama
beşte biri oranında tüketim değerine sahip. Bu oran %50'ye de çıkabilir, %10'a
da inebilir. Mesela benim Fluence ze ile aylık 2500 km'yi 150 tl'ye yapıyorum.
Hatta, müsait olan evlerde çatıdaki güneş enerjisi
panelleriyle şarj edilirse elektrikli araçlarla yolculuk tamamen bedava bile
olabilir.
Elektrikli araçların bir diğer ekonomik yönü MTV'den muaf
olmalarıdır. Yakında elektrikli araçlar için de MTV ödeneceği söylense de bu,
muadil güçteki araçların %25'i gibi cüzi bir miktar olacak.
Elektrikli araçların bir diğer ekonomik yönü, bakımlarının
ucuz, bakım aralıklarının geniş olmasıdır. Mesela benim aracımın periyodik
bakım aralığı 30000 km veya bir yıl olarak geçiyor. Servisinde 70000 km'de olan
aracımın bakımını 250 tl'ye yaptırdım.
Elektrikli araçların egzozu olmadığı için egzoz emisyon ölçümü
de yapılmaz.
Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre
özellikle motor-şanzıman açısından çok daha az sayıda parça içerdiklerinden
arıza çıkarma oranı daha azdır. Bu da maliyete yansıyacaktır elbette.
Elektrikli araçların baskı balatası, triger kayışı vs olmadığından bunları
belli aralıklarla değiştirmek gibi bir sorun tabi ki olmuyor.
Ayrıca elektrikli araçların
"regen"(rejenerasyon-fren enerjisi geri kazanımı) özelliği olduğundan
fren pedalına daha az basılır. Böylece fren balataları da daha az aşınır. Piyasada
200 bin km'ye gelip fren balatası değiştirmemiş elektrikli araçların olması bu
durumu ispatlıyor.
İşte yukarıda saydığımız sebeplerle elektrikli otomobillerin
ekonomik olduğunu söyleyebiliriz.
2. Muadil güçteki araçlara göre performanslı ve seridir:
Elektrikli araçlar muadil güçteki araçlara göre daha
seridir. Özellikle de tork konusunda ön plana çıkmaktadır. Mesela benim aracım
95 beygir gücünde olan bir Fluence ZE'dir
ama 226 Nm torku vardır ve bu torku gaza bastığınız andan itibaren vermektedir.
Bu sebeple de 0'dan 70'e yaklaşık 5 sn de çıkmaktadır. Bu da aracı muadil içten
yanmalı motorlu araçlara göre çok seri yapmaktadır.
3. Çevrecidir:
Bu konu halen tartışmalı olmasına rağmen ben, elektrikli
araçların çevreci olduklarına inanıyorum. Çünkü kullanımı esnasında çevreye
hiçbir zehirli gazı yaymıyorlar. Belki elektriğin üretim aşamasında kömür
kullanıldığı ve bunun çevreyi kirlettiği söylenebilir ama elektrikli araçların
verimliliği çok yüksek olduğundan yine de içten yanmalı motorlara göre daha çevrecidirler
bence.
4. Konforlu ve sessizdir:
Elektrikli araç kullanmak gerçekten çok keyifli ve
konforludur. Öncelikle motor sesi olmadığından ya da çok çok az olduğundan
sessiz bir şekilde araç kullanmak konforu arttırıyor. Konforu azaltan en önemli
etkenin motor sesi olduğunu anlıyorsunuz. Ayrıca motor sesi içeri gelmediğinden
ve bunun sonucunda rüzgar ve yol sesi daha belirgin olacağından elektrikli araç
üreticileri araçlarının bu yönde de izolasyonunu daha iyi yapıyorlar. Bu da
konfora olumlu yönde etki ediyor. Vites geçişlerine gelince, vites yok ki
geçişi olsun. :)
DEZAVANTAJLARI:
Avantajları olduğu kadar dezavantajları da var tabii ki...
1. Menzil:
Göreceli bir sorun olmakla beraber en çok yakınılan bir
sorundur. Elektrikli araçlar çoğunlukla şehir içi için idealdir. Şehirler arası
yolculuk için tabii ki çözümleri var fakat buna şarj konusunda değineceğiz.
Dediğim gibi menzil sorunu göreceli bir sorundur. Mesela benim aracım, menzili
en düşük olan elektrikli araçlardan olmasına rağmen menzil sorunu
yaşamıyorum. Günlük 80-100 km yapmama
rağmen menzil sorunum olmuyor. Eğer günlük 100 km'nin altında bir yolculuğunuz
oluyorsa menzil pek de sıkıntı olmuyor. Aracımla ilgili ileride ayrı bir bölüm açmayı
düşünüyorum. Ayrıntılara orada değinmeyi düşünüyorum.
2. Şarj:
Ful elektrikli araçların yedek bir motoru olmadığından
aracın şarjını bitirmemeniz gerekiyor. Yoksa yolda kalırsınız. Fakat nasıl ki
telefonlarımızın şarj durumuna dikkat edip gün içerisinde bitirmiyorsak ve
sabahları evden dolu şarjla çıkıyorsak, elektrikli araçlar için durum aynı
şekilde oluyor.
Elektrikli araçları, telefonunuzu şarj edebildiğiniz her
prizden şarj edebiliyorsunuz. Mesela benim aracımı bir yıldır 220 voltluk priz
dışında hiçbir yerde şarj etmedim. İhtiyaç da duymadım zaten. Çünkü benim
aracım daha çok şehir içi için üretilmiş. Amacına uygun kullandığınız taktirde
bir sorun teşkil etmiyor. Tabi bu durum
benim aracım için geçerli. Menzili daha uzun olan yeni Renault Zoe, yeni BMW
i3, Tesla'nın muhtelif modelleri vb araçlarla şehirlerarası yolculuk yapmak da
mümkün. Menzilinizin yetmediği durumlarda da şarj istasyonları devreye giriyor.
Bahsettiğim araçları; Eşarj, Gersan, Voltrun gibi firmaların şarj istasyonlarında
ortalama 1 saatte tekrar
doldurabiliyorsunuz. Bu süre zarfında yemek, tuvalet, dinlenme gibi
ihtiyaçlarınızı giderip vakti değerlendirmiş oluyorsunuz. Güzergahınızı da bu
istasyonların bulunduğu yerlere göre ayarlarsanız hiçbir sorun yaşamıyorsunuz.
SONUÇ:
Elektrikli araçların avantajları olduğu gibi dezavantajları
da vardır. Fakat bana göre avantajları daha fazla olduğundan ya da avantajlı
olan özellikleri daha önemli olduğundan elektrikli araçlar değerlendirilebilir.
Dezavantajları da görecelidir ve kişiye göre değişir. Elektrikli otomobiller; ekonomiktir, konforludur, seridir ve
çevrecidir. Eğer hayat tarzınız, güzergahınız, konumunuz uyuyorsa kesinlikle
elektrikli araçları tavsiye ediyorum.
Avantaja, frenleme sistemindeki enerjinin depolanmasını da ekleyebilir miyiz?
YanıtlaSilYanmalı motorların frenlemesinde ortaya çıkan enerji değişime uğrayarak kaybolur. Oysa elektrikli araçlarda depolanabilir ve tekrar kullanılır. Bunu kolay anlaşılır hale getirelim. Yanmalı motorlu araçta süratlenmek için gaza bastığınızda, o oranda yakıt tüketirsiniz. Ancak frenlemeniz gerektiğinde, yanarak havaya karışan yakıtı tekrar geri getiremezsiniz.
Elektrikli araçta, frenleme sırasında doğan enerji akülerde toplanarak tekrar kullanımıza sunulur. Bu elektrikli araçların yapısal özelliğidir. Hareketinde elektrik enerjisi kullanır, fren yapıldığında "rejenerasyon" özelliği nedeniyle doğan enerjinin elektrik enerjisi olarak depolanması ve tekrar kullanılma sunulması avantajdır.
Katkınız ve açıklamalarınız için teşekkür ederim. Dediklerinize sonuna kadar katılıyorum. Regen konusuna avantajlar başlığının ekonomi kısmının son paragrafında değinmişim. Fakat siz biraz daha ayrıntılı anlatmışsınız. Teşekkürler.
Sil